Mimarlık Kentleşmenin Neresinde?
Ankara
Platform Sonras� Yaz�
Yazdırılabilir Sayfa

Platform Ankara'dayd�

Arkitera Mimarl�k Merkezi taraf�ndan Kale Grubu sponsorlu�unda gerçekle�tirilen Platform toplant�lar�n�n 2004-2005 dönemindeki üçüncüsü 25 Aral�k 2004 Cumartesi günü Ankara’da Çankaya Belediyesi Ça�da� Sanatlar Merkezin’de gerçekle�ti.

“Mimarl�k Kentle�menin Neresinde” sorusunun cevaplar�n� Ankara örne�i üzerinden tart���ld��� toplant�, yönetici �hsan Bilgin ve tart��mac�lar Abdi Güzer, Tansel Korkmaz, Can Çinici, Ali Cengizkan, �lhan Tekeli’nin kat�l�m� ile gerçekle�ti. Platformda izleyicilerin de kat�l�mc�lara soru sorma ve görü� belirtme f�rsatlar� oldu.

Ankara’da Kentle�me
Ankara Cumhuriyet’in kurulmas�yla yeni ba�kentin in�aas�na ba�lan�r. Herman Jansen’in tasar�m�n� yapt��� �ehir ana bir arter üzerinde modern Türkiye Cumhuriyet’in temsil eden kurumlar�n� yap�land�r�r. Ancak, kent 1950’li y�llarda çok h�zl� bir göçe u�rar. Bu yo�unlu�u kar��lamak için yeni planlamalar yap�l�r ve uygulan�r. Böylece Ankara’da yeni yerle�imler kente adapte olmakta zorlan�r.

Kentteki yeni yerle�im bölgelerinin eski dokudan kolayca ay�rt edilebildi�i yeni dokunun kent ile kurdu�u ili�kide Ankara’n�n bugün bir t�kan�kl�k ya�ad���ndan bahseden Abdi Güzer, �ehrin kendi ki�ili�ini ortaya koyan mekânlardan yoksun oldu�unu dile getirdi. Kentin, kent oldu�unun hissedilebildi�i kamusal mekânlardan yoksun oldu�unu, kentle ili�ki kurabilecek yap�lar�n eksikli�ini ve bu ili�kiyi kurabilecek mekânlar�n yerini tüketim mekânlar�n�n ald���na da de�inen Güzer, “Gerçek Ankara” kentinin olup olmad���n� da tart��t�. Ankara’n�n devlet merkezi olmas�n�n avantajlar� ve dezavantajlar� oldu�unu, Yansen ile ba�layan planlaman�n Ankara’da devam ettirilemedi�ini, kentin hala i�levini ve ki�ili�ini bulamad���n� ifade etti.

“Ankara’da ana bulvar�n üzerinde modern ulus devletinin imgelerini bar�nd�rmayla ba�lar ve bu bulvar�n bir ba�� ve sonu vard�r. Türkiye Cumhuriyeti devleti burada bir “mikrokosmos” olu�turmu�tur. Jansen eski Ankara �ehrini bir panaroma olarak alg�lar ve modern dünyada bu tarihe yer vermeden her �ey s�f�rdan yap�land�r�l�r”, diyen Tansel Korkmaz, “Ankaral�l�k nedir?” sorusu üzerine Ankaral�l�k kültürünü bulvar�n yaratt���n� belirtti. Korkmaz’a göre bulvar Ankara için “yitik kentsel mekân”d�r ve ya�ant� 1970’lere kadar bu kamusal mekanda geçer ancak 1970-80’lerden sonra k�r�lman�n ya�and��� Ankara kendi yaratt��� modern “mikrokosmos”a hapsolur ve kent ile ili�kisini kesmektedir.

Tansel Korkmaz'dan sonra söz alan Can Çinici ise Ankara’n�n modern kenti garden city imaj� ile kurdu�unu belirtti ve Ankara’daki ana arterler ve ana arterlerin ye�il alanlarla ili�kisine de�indi.

Bu sene Sedat Simavi Ödülü’nün sahibi olan Ali Cengizkan ise Ankara’y� tarih, de�i�im ve kalite eksenlerinde tart��t� ve Ankara’n�n kötü anlamda “Numune kent” oldu�unu belirtti.

Arkitera Ankara’da mimarl�k prati�inin neden kentsel dönü�ümde yer edemedi�i ve bu dönü�ümde neden aktif rol bulamad��� sorular�n� irdeleyen �lhan Tekeli, Ankara’n�n aniden göçe u�ramas� sunucunda h�zla kentle�ti�ini, kentle�me döneminde ba�ar�l� olmak için bu kitleye i�, bar�nma sa�lanmas� gerekti�ini ancak Türkiye’nin bu i�i s�n�rl� bir anaparayla yapmak zorunda kald���na de�inir. “Çarp�k Kentle�me”, “Betonla�ma”, “Kent Ki�iliksizli�i”, “Kompakt �ehir” kavramlar�na da de�inen Tekeli, mimarl�k söylemlerinin ba�ar�s�zl�k üzerine yap�lmamas� gerekti�ini vurgulad�.

“Mimarl�k Kentle�menin Neresinde?” sorusuna, Ankara’n�n kendi içine kapanm��, kentsel plan� olan bir ba�kentten zaman içinde planl� büyümesini gerçekle�tirememi� bir yan�t geldi.

Platform Toplant�s�’n�n ard�ndan AMV Genç Mimar Ödülü Segisi’nin aç�l�� kokteyli düzenlendi. Sergi 1 Ocak 2005 tarihine kadar aç�k kalacak.

Ça�da Özbaki – Arkitera Mimarl�k Merkezi
28 Aral�k 2004 Sal�

 

Proje Sponsoru Proje Organizasyonu Copyright© 2006 - Arkitera Mimarlık Merkezi